6è dia de Festival amb el sextet de l'ESMUC

Hola a tothom de nou: aquest divendres vam fer ja el penúltim dia de Festival. Ens van acompanyar uns joves músics els quals ens van oferir un treball excel·lent, alguns temes de Jazz, estàndards com Caravan, In a Sentimental Mood, etc fet amb uns arrengaments podríem dir que preciosos. Recordem qui eren aquests joves: Carola Ortíz, veu i clarinet / Rubén Hernández, veu / Marc Mezquida, piano / Paco Perera, contrabaix i baix elèctric / Cento Carbó, percussió / Carlos Falgans, bateria. Crec que ens ha quedat un regust de orella molt relaxat, ja que la nit va ser això, una nit de relax escoltant aquests joves i excel·lents músics. Alumnes de G.S. de l'ESMUC però amb discos al darrera, amb col·laboracions el Marco i el Carlos en el primer disc del Biel Amargant, FIRST. D'altres com el Paco Perera, i segurament que tots ells, treballant en formacions estables. El Paco, la Yasmina, el J.M. Olaya i altres professors de l'escola de música Sant Vicenç, tenen una formació que en podríem dir de "música mediterrània". Bé, ja vegeu que tots ells són uns excel·lents músics. La nit va discórrer de manera suau, amb les bones veus dels dos cantants, les magnífiques interpretacions al piano del Marc, els seus solos, els dels seus companys, i molt de Jobim, molt de bossanova. Aquest divendres va ser un dels més generosos pel que fa a l'assistència de públic; podríem dir que quasi semblava una actuació de les que fem cada mes, però no, era el 6è dia de Festival. Gràcies a totes i a tots els qui van decidir acompanyar-nos, els qui ja han vingut i venen i els qui, per primera vegada es van deixar caure per la Sala Xica. Algun d'ells ja ens ha confirmat la seva voluntat de ser col·laborador nostre. Gràcies. Vam estar una bona estona escoltant-los, Bossanoves, estàndards, tot això barrejat de vegades amb unes dosis de percussió; el Cento i el Carlos ens van fer algun solo a dos amb una "marxa" increïble. Després dels solos ens van fer a duo un "4" entre ells i la resta de músics amb un tema de Jobim preciós. Seguidament "Mia" de l'Armando Manzanero cantat per la Carola. Quina calidesa, quina suavitat, quina....Així fins arribar a la mitja part, ja que els músics també volien veure i descansar una mica. Aquesta música que sentiu és la que van fer durant la primera part. Resulta que després es va esgotar la pila del meu Zoom H4 i aquí es va acabar tot. Bé, no del tot, ja que la Carola va poder enregistrar una part de la segona part. Ja miraré de recuperar-ho per poder-lo penjar al reproductor. La segona part va començar ja amb la Jam obert a tothom; aquest tothom però va quedar relegat a, dues persones, la Marina i jo mateix. Altre cop no van venir músics de fora de Sant Vicenç, què hi farem; segur que l'any vinent en vindran més. Jo vaig tocar un parell d'estàndards, i la Marina va cantar un tema de la Etta James. Un tema que cap dels músics coneixia i que la Marina es va encarregar de tocar al piano els pocs acords que té, i que el Marco, Paco i Carlos van captar a la primera. El Marc fins i tot va fer-ne un magnífic solo d'un tema que no havia tocat mai. Així són els nostres músics. Bé, això va ser tot, llàstima de no poder escoltar, de moment, la segona part. Agrair a tothom, músics i aficionats que ens van fer costat aquest divendres 16 de juliol la seva assistència i generositat. I sí que vam notar absències....de músics que sempre van a les Jams, d'alguna autoritat d'aquest poble, d'alguna persona relacionada amb algun mitjà de comunicació escrit i digital, però ja se sap, la gent no pot ésser a tot arreu. Ja per acabar, recordar-vos que el darrer dia d'aquest Festival de Jam Sessions de les escoles de música de casa nostra, serà el 24 de juliol en el marc de la Festa Major, a les 22h a la plaça de Sant Jordi (l'església) si tot va bé i les obres ja s'han acabat. Aquest darrer dia hi participaran els combos de professors i alumnes de l'escola Sant Vicenç. Una bona estona de bona música, aquesta vegada de Rock i Blues a la fresca, en un marc incomparable. Tal i com va anant aquest Festival i després de parlar amb amigues i amics, sembla que ha estat més un Festival de la música que fan alguns dels alumnes de les escoles de Catalunya que un Festival de Jam Sessions. Potser sí aquest primer any, però crec que hem de mantenir el format i fer, cara l'any vinent, que sigui més participatiu a les Jam Sessions. Jo no hi podré ser el 24 però hi serà el Joan Pastor qui com a president de La Vicentina, farà la cloenda del Festival i dirà si hi ha hagut guanyador del cap de setmana a l'hotel Hipòcrates o no. Amb la resta de calers, mirarem d'aconseguir un piano, que no podrà ser d'un quart de cua si no vertical, d'aquells que es diuen de pared. Gràcies i ja fins el 18 de setembre que, en temporada estable, tindrem el quintet SHARK amb el Tom Johnson, trombó / Martí Serra, saxo tenor / Guim Garcia, saxo alt / Tom Warburton, contrabaix i Ramón Rabinad, bateria.  Bones vacances i bon estiu. Miquel Tuset.

Proper cap de setmana de Festival de Jam Sessions: divendres 16 de juliol

Hola a totes i a tots: ens acostem ja al 6è dia de Festival de Jam Sessions. El proper divendres 16 de juliol, i a les 20h a la Sala Xica de la Vicentina, el Jazz Club la Vicentina presenta el sextet de l'ESMUC. Seran aquests músics, alumnes de la única escola pública de Catalunya que imparteix el Grau Superior de Música, els qui ens acompanyaran aquest divendres. Ells són.....

Carola Ortiz, veu, clarinet / Rubén Fernández, veu / Paco Perera, contrabaix / Marco Mezquida, piano / Cento Carbo, percussió / Carlos Falanga, bateria.

Us hi esperem a totes i a tots.   Fins divendres. Miquel Tuset.

5è dia Festival de Jam Sessions amb les escoles "Jam Session" i "Big Band"








Hola de nou amigues i amics: aquest cinquè dia va estar dedicat al Rock, la música de Fusió i també al Blues. Varem tenir dues escoles, una de Barcelona, la Jam Session, i una de Viladecans, la Big Band. Cadascuna d'elles va ésser representada per bons músics, amb molta afició i moltes ganes i molt bones maneres. De la Jam Session escola van venir un quartet d'alumnes del darrer curs de grau mig . De fet, les músiques que ens van interpretar varen ser els seus darrers treballs de graduació. Van tocar amb molta professionalitat, prenent-se molt seriosament la seva feina. Els alumnes que van estar amb nosaltres van ser César Tomás, guitarra / Daniel Villa, teclat / Emilio Nieto, baix elèctric / Enric Asensio, bateria. Sempre ens passen coses i aquest dia ens va passar que al peu del bombo de la bateria se li havia afluixat un cargol del tipus Allen. l'Enric estava molest ja que no podia tocar el bombo com a ell li agradava de fer. Sort que el Juan Antonio, molt amablement va anar-ne a buscar a casa seva i en va trobar, podent solucionar el problema del pedal del bombo. Aquesta formació va tocar tot un seguit de temes, molt ben preparats i executats, demostrant que estan veritablement preparats per accedir al Grau Superior. Ho van fer com uns vertaders professionals i per això els vam aplaudir amb moltes ganes. Felicitats a l'escola Jam Session des d'aquí i al Luís Blanco, el seu director, per la labor desenvolupada en pro de la música de Rock i Blues, amb tot un títol de G.M. homologat a les Illes Britàniques, i ves per on, encara no homologat a l'estat espanyol.
Després d'una mitja hora de bona música, música temperada, els de l'escola Big Band, alumnes i professors, ens van escalfar una mica més l'ambient. l'Estil va canviar, no de manera radical, però es va convertir més rocker. Els músics encarregats de fer-ho van ser la Núria Almazán, veu / Àlex Valdívia, guitarra i Àlex Florez, baix elèctric, aquests tres professors de la Big Band. Els alumnes que els van acompanyar van ser el Joan Rius, guitarra i l'Àngel Mangas a la bateria. La Núria ja ens va  dir l'estil de música que sonaria, música dels 70, anys amunt o avall. Van tocar tota una sèrie de temes coneguts per tothom, els quals podeu escoltar en l'àudio del reproductor referent a aquest cinquè dia. Ens van fer passar una molt bona estona recordant aquesta música que tan i tan havíem escoltat tots. Bones interpretacions, bons solos a les guitarres i de l'Alex i del Joan i també de l'Àlex al baix. Aquest darrer em comentava a l'inici, quan va arribar, la seva particular afició al Jazz, comentant-me que havia tocat amb l'Eladio, i d'altres músics més, com alumne i després com a professional. Van estar tocant tots aquests temes una bona estona, fins que ja vam organitzar la Jam. El primer a pujar va ser un jove sud-americà, guitarra elèctrica, molt arriat. Ens va fer uns solos, tocant el tema "Cocaine" tocats a la manera del Jimi Hendrix, i amb bastants contorsions dalt l'escenari. Un sol tema però que va ser suficient per escalfar una mica més la Jam. Posteriorment va van tocar músics d'una escola barrejats amb els músics  de l'altra. Des de la Jam Session m'havien fet arribar una proposta de temes per a tocar a la Jam, gran idea, i vam començar per alguns dels temes d'aquesta llista, Cocaine inclòs. Hi havia alguns estàndards de Jazz que fins i tot jo mateix em vaig atrevir a tocar, amb no massa fortuna, tot sigui dit. No es pot estar a missa i repicar les campanes alhora. Els instruments de vent tenen un petit problema, i és que s'han d'escalfar, mullar, tan la canya com el metall. Si no, no sona com hauria de sonar. Bé, penes a part, ja millorarem el so i la manera d'interpretar els temes i solos. Jo diria que ens ho vam passar força bé, tan el públic oïdor com els músics. La Sala Xica tenia si fa o no fa el mateix aspecte dels altres dies; no es va omplir, però tampoc es va veure buida. Tenia un molt bon aspecte i la gent va gaudir de la música dels anys 70 que ens van oferir els de la Big Band i els de la Jam Session primer. Un agraïment sincer als dos directors d'ambdues escoles, els quals ens van acompanyar en aquest cinquè dia del Festival, Luís Blanco de la Jam Session i Paco Valdívia de la Big Band. Ara ja només ens queden dos dies de Festival. Quedem pel més proper i que serà el divendres 16 de juliol en el qual tindrem la participació d'un sextet d'alumnes de G.S. de l'escola ESMUC, la única escola pública de Catalunya. Gràcies al Camil que després d'assistir a la Manifestació encara va tenir el pensament d'acompanyar-nos a la Jam. Fins el proper divendres. Miquel Tuset.

4rt dia de Festival de Jam Sessions amb l'escola "El Musical" de Bellaterra

Hola de nou a totes i a tots: Aquest cap de setmana hem continuat amb el Festival de Jam Sessions, i ja podem dir que ha estat prou exitós. L'èxit d'una convocatòria com aquesta es veu confirmat quan l'assistència de músics per participar a la Jam es prou nombrós. Així va ser el divendres i no tant el dissabte, però fins i tot així, es pot parlar d'èxit.
El divendres vam tenir a l'escola "El Musical" de Bellaterra, escola  representada per l'Eladio Reinón, Benet Palet, la seva directora, la Montse Roig, el combo de Jazz de l'escola i una colla de músics amics de l'escola, i assidus a les Jams que fan cada divendres a la mateixa. Va iniciar la Jam el combo de Jazz liderat per l'Eladio, els músics del qual van tocar una sèrie d'estàndards, segurament els que han estat treballant durant el curs, i que van sonar d'alló més bé. El combo va estar format per Miquel Bioque, guitarra / Marc Saus, saxo alt / Adrian Mateo, baix elèctric / Josep Rodellar, bateria i el mateix Eladio Reinón al saxo tenor. Anècdotes n'hi ha sempre i una d'aquestes va ser veure a  l'Eladio provant canyes per el seu Saxo Tenor. Ell, com sembla que fan molts altres saxofonistes, tenia tota una sèrie de canyes banyades en una barreja de aigua i vodka al 50%. D'aquesta manera sembla que les canyes recuperen una certa consistència. L'assumpte és que les anava provant i marcant segons el so que n'obtenia. Jo crec que la majoria de saxofonistes deuen pensar..quina mé això de les canyes...lo difícil que és trobar una canya que soni bé; quan la trobes, el millor so obtingut dura poquet, no massa estona; després la canya s'estova i ja perd consistència i com a conseqüència, el millor so en els  registres alts i baixos. Llavors, sembla que la pots recuperar amb una bona "borratxera" de vodka amb aigua.
Bé, anècdotes a part, la intervenció del combo de Jazz no va ser massa extensa i podem esmentar interpretacions que van fer a molt bon nivell el Miquel a la guitarra, amb uns solos molt ben executats i molt Jazzeros, el Marc amb el seu alt, també traient-li un so francament bo, també lluïn en els seus solos, així com el Josep a la bateria, tocant amb molta discreció, cosa que és d'agrair en aquest instrument, i mantenint un ritme perfecte en tots els temes, amb solos curts però ben executats. l'Adrian va acompanyar la secció rítmica amb molta eficàcia i també va fer algun solo al baix elèctric, i finalment el mateix Eladio, que en la seva condició de líder i mestre, va deixar que fossin els alumnes els que s'esplaiessin, tocant com ell sap, que és molt i molt bé, però sempre en un discret segon pla. Jo crec que tothom coneix l'Eladio Reinón, però per qui no el conegui us haig de dir que va ser, amb d'altres músics, fundador del Taller de Músics allà pels finals dels 70s i professor de saxo durant una pila d'anys. Jo el recordo tocant en una  Big Band, que crec que devia ser la primera, la del Taller, i també en una formació anomenada A-Free-K. En una sortida que vaig fer allà pels anys 80 al país basc en motiu del Festival de Jazz de Vitoria i després el de San Sebastian, on anava a veure a Miles Davis, recordo haver anat a un local de Jazz, al casc antic de San Sebas, i trobar-me a l'Eladio, el Mattew Simon, i potser hi devia haver també el Xavi Figuerola i molts més, tots ells sota el nom de A-Free-K. Allà van deixar l'empremta dels músics catalans. l'Eladio és valencià, com molts músics que hi ha ara a l'escena Jazzística de casa nostra i de l'estat espanyol, però que escullen Catalunya per millorar, ensenyar, tocar i fins i tot viure.
Bé, deixem la història i els records i anem a la Jam del divendres. Després de tocar el combo, van pujar dalt l'escenari alguns dels músics que havien vingut, s'ha de dir que convocats per la mateixa escola, ja que van anular la Jam dels divendres a Bellaterra i la van traslladar a Sant Vicenç. Alló va ser de lo més "guai" , Montse díxit, i vam poder gaudir d'una sèrie d'estàndards tocats per músics de gran nivell, professionals tots en els dos mons, el de l'ensenyament i el dels "bolos". Va encapçalar aquesta colla de músics Benet Palet, trompetista, un dels millors de l'estat espanyol, i home discret com el qui més. Músic a qui no agrada gens la moguda mediàtica i que prefereix restar a l'ombra, al darrera, en segon pla; així pot gaudir molt més de la seva gran passió que és la música. Jo he tingut la ocasió de veure'l tocar el contrabaix, la flauta, el piano, i ves a saber quants altres instruments sap tocar. Benet Palet, un gran músic, paraula del seu gran amic Gorka Benítez dit al Jamboree. El van acompanyar pianistes com Dani Rambla, Josep Mª Merseguer; guitarristes com el Pere Iniesta, Yago Balaguer i Josep Mª Balanyà, Xavi Ortíz al baix elèctric i l'Oriol Cot a la bateria. Tota la música que varen (vam) fer, la podeu escoltar al reproductor. Va ser molta estona d'escoltar Jazz molt ben interpretat. l'Ambient va ser tan relaxat i amistós que fins i tot jo mateix em vaig atrevir a tocar algun tema. La cirereta encara havia d'aparèixer i ho va fer de la mà dels seus pares, l'Eladio i la Montse. Ella va ser la Maria, filleta d'ambdós i que va tocar amb un violí, s'ha de dir que el va tocar molt afinat, un parell d'estàndards de Jazz d'una certa dificultat, l'Autumm Leaves i el Take the A train. Va tocar la melodia i en el Take es va deixar anar per les indicacions dels seus mestres, pare i mare, fent una mena de solos amb els arpegis dels acords del tema. Va tocar sempre mirant el seu pare, que era qui li donava la necessària seguretat en aquestes ocasions i qui era dalt l'escenari, i amb la tensió i atenció adequades al moment. La Maria va rebre el més fort aplaudiment de tots els qui hi érem. Va ser el dia més emotiu i potser, fins aleshores, el millor dia de Jams que hem pogut gaudir en aquest primer Festival de Jam Sessions. Miquel Tuset.